Chvalská tvrz17

Chlumčany16

CavanakLeporelo.jpg

 

T12 pana L.Čavanáka z Bratislavy

V roce 1972 koupil tatínek pana Ladislava Čavanáka od jistého Jozefa Racka z Bratislavy automobil Tatra, který byl zvláštní kombinací podvozku T12 a karoserie T57B. Rodina touto tatrou jezdila až do roku 1981, kdy ji odhlásili, protože karoserie byla úplně shnilá. Policajti chodili upozorňovat, že z vozu kape olej a že se musí z veřejné komunikace odstranit. Karoserii tedy rozřezali a vyhodili, ale funkční podvozek rozebrali a uložili do pivnice čili do sklepa. Za pár stovek nakoupili ještě dva další nekompletní podvozky, aby jednou bylo na náhradní díly. V té době bylo našemu kolegovi tatrovákovi 5 let.

 

 

 

 

 

V roce 1994 se Laco s tatínkem pustili do rekonstrukce – rozhodli se obnovit původní T12, z níž se dochoval podvozek. V Kopřivnici si zjistili, že šlo o T12 – standardní dvoudveřový otevřený vůz, vyrobený pro firmu F.Weber,A.G.-S.Mattar, Kratzau – tedy dnešní Chrastava. Objednán byl 23.11.1929 a dodán byl 28.11.1929.

 

 

 

 

 

 

 

Pan Čavanák je vyučený automechanik, takže s renovací neměl žádné profesionální problémy. Zapojili ale stolaře, lakýrníka a čalouníka. Montáž vozu si Laco udělal s tatínkem sám, oplechování, stupačky a zadní blatníky si vyrobili také sami. Samozřejmě nejhorší bylo shánění karosářských dílů, protože z té původní dvanáctky se nedochovalo nic. Taková kapota, panty, zámky, přístroje – to poshánět trvalo nejdelší dobu. Kapotu koupil na inzerát v Kladně i s oběma nádržemi za 500,-Kč!

 

 

 

 

 

 

 

Vzorem bylo panu Čavanákovi auto pana Dušana Černého z Bratislavy (je též v naší galerii), chodil k němu přeměřovat, kopírovat, zjišťovat detaily. Také by se mu líbila modrá barva vozu, ale nechtěl, aby byla další bratislavská dvanáctka modrá, tak nakonec zvolil černou barvu. A myslím, že zvolil velmi dobře!Zajímavá je jediná dochovaná fotka jeho T12 s karoserií T57B – auto vypadá trochu podivně, bylo na pneumatikách 6,50 x 16 a působilo „těžkým“ dojmem.

(9/07)